Friday, June 24, 2011

Kamera Voigtlander R2a



Kamera Rangefinder kepunyaan saya ini menggunakan filem. Kamera ni bukanlah kamera antik. Ianya masih dikilangkan di Jepun oleh Syarikat COSINA . Cosina adalah pemasang kamera dan lensa untuk kamera cosina, Voigtlander dan Zeiss. Kamera filem ini menggunakan filem saiz 35mm. Saya memilih menggunakan kamera ini untuk merakam imej imej yang saya saksikan menggunakan filem hitam putih. Saya berpendapat memiliki kamera ini dan merakamkan imej yang kita saksikan merupakan sentuhan peribadi. Saya beranggapan kamera mewakili jiwa kita dan pandangan kita. Kita akan merasa selesa bekerja dangan alatan yang kita selesa. Ramai yang bertanya kenapa tidak menggunakan kamera LEICA.....jawapannya...'Tak Kemampuan' . Saya adalah fotografer yang bekerja dengan sesuatu yang saya selesa dan mudah fahami. Penjenamaan bukanlah sesuatu yang menjadi ukuran....Pengalaman adalah faktor ukuran kematangan seseorang fotografer.

.

No comments:

Post a Comment